Soal Memasang Mainboard Yang Benar

Bookmark and Share



Memasang mainboard sesuai dudukannya pada cassing memang bukan hal yang sulit tapi juga bukan hal yang gampang karena hal tersebut juga perlu kehati-hatian bila kesenggol sampai patah atau lecet mainboard anda maka awas bisa jadi mainboard anda tidak sempurna lagi jadi perlu hati-hati, berikut ini ada beberapa tips untuk anda memasang mainboard yang benar sesuai dengan dudukan casingnya:

1. Kenal pasti lokasi rear panel cover. Pasang rear panel cover dari dalam casing. Gunakan test pen atau screw driver minus bersaiz kecil untuk memasang rear panel cover.
2. Kenalpasti lokasi stud dan lubang untuk dimasukkan screw motherboard.
3. Masukkan motherboard dengan cara memasukkan motherboard ke dalam rear panel cover terlebih dahulu. Berhati-hati supaya tiada komponen motherboad yang patah/rosak dengan cara memegang bahagian tepi casing sahaja.
4. Gerakkan motherboard ke arah lokasi lubang screw yang betul.
5. Screw motherboard dengan menggunakan screw driver dan jenis screw yang betul. Untuk memudahkan kerja, sila screw mengikut susunan yang bertentangan terlebih dahulu (seperti memasang roda kereta), kemudian baru ketatkan semua screw.
6. Pastikan screw yang dipasang tidak longgar supaya motherboard tidak tertanggal. Pastikan juga screw yang dipasang tidak terlalu ketat supaya tidak merosakkan/memecahkan motherboard.
7. Motherboard telah siap dipasang. Periksa semula bagi memastikan tiada kesilapan dilakukan.

Demikian tipsnya dalam memasang mainboard pada cassing komputer anda temukan info menarik tentang komputer rakitan buat game


Temukan artikel terkait: Cara Memasang Memori Komputer

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger